Hieronder een stuk geschiedenis van de oprichting van onze zaak in 1977 tot 1985 in Barneveld en vanaf die datum gevestigd als Pianova te Voorthuizen.
Op 6 februari 2018 overleed Herman totaal onverwachts. Ondanks dat er "een hap" uit hun leven is, zijn Aly en Herman jr. verdergegaan met Pianova. We hopen u onder dezelfde condities en met dezelfde service nog vele jaren van dienst te zijn.

Geschiedenis.

36 jaar geleden startten wij ons eigen pianobedrijf, Herman vertelt: "Mijn vader had toen een goedlopende muziekhandel in het centrum van Barneveld en had handel genoeg aan orgels, gitaren en andere kleine muziekinstrumenten, zodat hij de piano’s wel naar mij wilde afstoten. Ook omdat ik opleiding pianostemmen en -techniek had gedaan en daarom bij hem al het werk aan de gebruikte piano’s deed. Ik was daar dus de echte pianovakman en was toen niet geïnteresseerd in elektronica. Daar heb ik nog niet echt veel mee.

Vanaf 1985 zijn wij in Voorthuizen aan de Hoofdstraat 122 gevestigd. Hier hebben we een showroom van ruim 200 m2 en een werkplaats van 150 m2 en kunnen zo heel wat piano’s en vleugels ten toonstellen. Het is wel jammer dat de showroom niet aan de wegzijde zichtbaar is, maar het voordeel is weer dat we genoeg parkeergelegenheid hebben. We hebben daarom het pand aan de voorkant opgeluisterd met het pianovalogo en een pianoklavier op de beide zijden van het woonhuis.

Het is heel prettig dat we bij de zaak wonen, dit is natuurlijk geen zaak waar de hele dag klanten in- en uit lopen. Het is dan ook geen probleem als een klant 's avonds nog eens even langs wil komen en rustig de tijd wil nemen om een piano te beluisteren.

Herman is veel onderweg om te stemmen en verhuurinstrumenten af te leveren of op te halen, dus dan is Aly thuis om de klanten te ontvangen.

Opleiding
Nadat Herman zijn meubelmakers opleiding had afgerond heeft hij zijn opleiding voor pianostemmer en- technieker in Amsterdam gevolgd. Hij slaagde in 1969 op zijn achttiende jaar als jongste pianostemmer van Nederland. Onze zoon Herman jr. slaagde in 1997, nadat hij zijn vader als stagebegeleider had gehad, ook als jongste pianostemmer op de Pianovakschool.

Werk als hobby
Zowel Herman als Aly zien hun werk als hobby. Ze doen hun bedrijf echt samen, vullen elkaar aan in alle bezigheden die de kleine zelfstandige nodig heeft om goed te functioneren. Herman is de ondernemer, Aly de zakenvrouw. Zij regelt binnen het bedrijf alles wat nodig is zoals de planning, boekhouding, administratie en de telefoon. Zij ontvangt meestal de klanten, omdat Herman weer onderweg is. Zij wordt als onmisbaar beschouwd door Herman. Klanten kunnen natuurlijk altijd een afspraak maken als ze door Herman voorgelicht en geholpen willen worden.

Verschuiving
Jarenlang waren restauratie en stemmen de hoofdbezigheden van Herman, maar de laatste jaren heeft de verhuur van vleugels en piano’s voor concerten en cd opnames een ware vlucht genomen. Vooral in de weekenden is hij daar zeer druk mee en rijdt hij door heel Nederland met zijn auto met aanhanger om vleugels te plaatsen en te stemmen.

Nu hebben we dus ook eigen import van de Mendelssohn piano’s en vleugels! Dat is in deze tijd, waarin de meesten een klap(je) meekrijgen van de crisis, voor ons precies op het juiste moment gekomen. We zien dat echt als een enorme zegen! Zoveel interesse voor deze instrumenten die zo’n ongelofelijke goede prijs-/kwaliteitverhouding hebben, dat we heel goed verkopen. Ook daarom hebben wij een eigen oplegger gekocht om de instrumenten in de buurt van Rotterdam. Meteen prachtige reclame natuurlijk!

Waarom ze toch vanuit het hele land bij Pianova in Voorthuizen willen huren? Omdat wij top-instrumenten hebben, nooit ouder dan 3-4 jaar, voor een heel redelijke prijs, maar vooral, omdat Herman het stemmen op het Kerkorgel ongelofelijk goed in de vingers heeft. Ik houd niet van opscheppen, maar ik weet zeker dat hij daarin één van de beste van Nederland is,” zegt Aly trots. 'Kijk', zegt Herman, 'ik kom vaak voor koorconcerten in een kerk op vrijdag- of zaterdagmiddag, dan is zo’n gebouw nog kil en moet ik toch zorgen dat het instrument een aantal uren later goed is afgestemd op het daar aanwezige kerkorgel. Ik weet dat de temperatuurstijging in de loop van de dag oploopt en dat de toonhoogte van het orgel wel twee of drie Hertz (trillingen per seconde) gaat stijgen, dus daar houd ik bij voorbaat al rekening mee. Een kerk in Katwijk bijvoorbeeld, daar gaan zo’n vijftienhonderd bezoekers in. Als de E.O. daar de hele dag bezig is om de opnames tot een optimaal einde te brengen, blijf ik daar zo veel mogelijk bij aanwezig om de kleinste verschillen direct op te vangen, zodat alles perfect verloopt. Dat is juist onze sterke kant ten opzichte van andere verhuurders. Een vleugel plaatsen is één, maar optimale service en… de stémming erin brengen is twee!'

Transport
Omdat je wekelijks met die zware instrumenten op pad bent, kom je soms voor de meest onmogelijke situaties te staan om die vleugels naar binnen te krijgen. Bijvoorbeeld de Loolaankerk in Apeldoorn, maar nog erger, de Ontmoetingskerk in Spijkenisse of Kasteel de Schaffelaar in Barneveld, waar de vleugel omhoog moet, dat is met mankracht bijna niet te doen. Had ik jaren geleden al een eigen takel-installatie ontwikkeld en laten maken, sinds een paar jaar heb ik een aanhanger, waarvan de kar gelift kan worden van de carrosserie. Zo kan ik ook bij de jaarbeurs in Utrecht de vleugels heel gemakkelijk naar een hoger niveau brengen. Je moet toch wát bedenken om je eigen slijtage zo lang mogelijk uit te stellen!

Uitvinding
Het heeft jaren geduurd voor dat ik deze uitvinding had bedacht. Een vrachtwagen met laadklep vind ik niks. De ene keer dat ik zo’n wagen mee had is de vleugel gevallen, hij is namelijk te lang om hem in de lengte te laten staan, dus je moet hem dwars zetten en omdat dat laatste stukje van die laadklep toch iets kantelt, is het bloedlink. Dat wil ik dus niet. Uiteindelijk kwam ik op Schiphol op het perfecte systeem, ik ben gaan tekenen en heb een bedrijf gezocht die het wilde maken. Nadat ze bij BK Trailers aanvankelijk sceptisch waren, zijn ze toch aan het werk gegaan en waren ze zelf ook erg enthousiast over het resultaat. Het is een laadruimte op een dubbelasser, die hydraulisch omhoog geheven kan worden tot anderhalve meter hoogte. Daar heb ik zelf rijgoten en stangen bij ontworpen en zo werkt het voor mij perfect.